Zonbescherming

Categories Beautyglow

De zon bevat diverse ultravioletstralen, namelijk: UVA, UVB en UVC stralen. De UVC stralen zijn voor ons het meest schadelijk, maar de ozonlaag houd deze stralen gelukkig bijna volledig tegen. UVA en UVB stralen bereiken de aarde wel. Het effect van deze stralingen op de huid is verschillend en afhankelijk van golflengte en intensiteit.

 

UVA straling heeft een ander effect op de huid dan UVB straling. Er is een makkelijk ezelsbruggetje om het verschil te onthouden. UVA straling zorgt voor huidveroudering (UVA = Aging) en UVB stralingen kunnen ervoor zorgen dat je verbrand, (UVB = burning). Deze stralen kunnen dus zorgen voor verbranding, rimpels en het risico op huidkanker wordt ook vergroot.
Maar gelukkig hebben de stralen ook een positief effect. Zonneschijn zorgt voor een positief gevoel. We voelen ons vrolijk en minder neerslachtig. Tevens zorgen de UV stralen voor een verhoging van het vitamine D in ons bloed. Maar slechts 15 minuten per dag in de zon is hiervoor al voldoende.

 

Omdat de zon ondanks de positieve effecten toch ook erg veel negatieve effecten kan hebben, is het belangrijk dat we onszelf goed tegen de stralingen beschermen. Als je voor het eerst de zon in gaat, laat je huid dan langzaam aan de zon wennen en smeer jezelf met regelmaat in, minimaal iedere 2 uur opnieuw. Als je huid eenmaal een keer goed verbrand is, zal deze altijd gevoelig blijven voor de zon en dat wil je natuurlijk niet.

 

Zonnebrandcrèmes zijn speciaal ontwikkeld om verbranding te voorkomen. Zonnebrandcrèmes bevatten UV-filters waardoor er minder UV-straling de huid bereikt. Er bestaat echter geen middel dat alle UV-straling filtert. De mythe dat je niet bruin wordt als je, jezelf insmeert is dus echt onzin!

Kies een zonnebrandcrème die zowel beschermt tegen UVA als tegen UVB straling. Op die manier ben je het beste beschermd tegen beide kwalen. Smeer jezelf iedere 2 uur in en smeer jezelf ook opnieuw in als je uit het water komt (OOK ALS JE CREME WATERPROOF IS!).

Zonnebrandcrème is echter een aanvullende maatregel in zonbescherming. Het is verstandig om tussen 12.00 en 15.00 uur altijd de schaduw op te zoeken. De zon is op die tijdstippen immers het sterkst en de kans op verbranden is dan het grootste.

 

Onze huid heeft ook een natuurlijk beschermingsmechanisme tegen de zon. Namelijk de vorming van melanine. Melanine wordt door onze huid aangemaakt onder invloed van de zon. Melanine is het pigment dat huid, haar en ogen hun kleur geeft. De huid beschermt zichzelf als het ware door bruin te worden.

 

Welke beschermingsfactor?

De beschermingsfactor van zonnebrandcrème wordt aangegeven met SPF, wat staat voor Sun Protection Factor. De keuze voor SPF hangt af van je huidtype.

 

Er zijn 6 verschillende huidtypes:

  • Huidtype 1: Een lichte huid en sproeten. Verbrand snel en wordt niet bruin. (SPF 30-50)
  • Huidtype 2: Een lichte huid. Verbrand snel en krijgt minimale bruinkleur (SPF 25-30)
  • Huidtype 3: Een lichte huid. Verbrand bij teveel zon en wordt redelijk bruin. (SPF 15-25)
  • Huidtype 4: Een gekleurde tot donkere huid. Verbrand nauwelijks en de huid wordt snel donkerder in de zon. (SPF 10-15)
  • Huidtype 5: Een gekleurde tot donkere huid. Verbrand zelden en kleurt donker bruin in de zon. (SPF 5-10)
  • Huidtype 6: Een zeer donkere huid. Verbrand nooit en bij veel zon wordt de huid nog iets donkerder. (SPF 5-10)

Een lichte huid is van nature minder goed beschermd tegen de zon. Het is dan ook logisch dat bij de lichtere huidtypes zoals type 1, 2 en 3 een hogere factor is dan bij de overige huidtypes.

Naast het kiezen voor de juiste factor, is het van belang regelmatig en royaal te smeren. Ook al is een zonnebrandcrème waterproof, smeer toch steeds opnieuw als je uit het water komt. Zonnebrandcrème is slechts 1 jaar houdbaar, dus smeer regelmatig en doe niet zuinig, want je kan de fles toch het jaar daarop niet meer gebruiken.

 

De huid rondom de ogen is zeer dun en kwetsbaar. Daarom doe je er verstandig aan om in de zon regelmatig een zonnebril op te zetten. Hiermee is de dunne huid rondom de ogen goed beschermd.

Ook de huid van de lippen is dun en kan snel verbranden. Kies tijdens de zomer dan ook voor een lipbalm of lipstick met minimaal SPF 15.

Mama van Liz en Fay, vrouw van Rick en verslaafd aan beauty. Dat is Daisy, eigenaresse van BeautyGlow. Op BeautyGlow schrijft Daisy over alles wat haar interesseert: van het moederschap en beauty, tot sporten en kleding.

1 thought on “Zonbescherming

  1. Mijn tip, Ultrasun. Ik heb een mega gevoelige huid en met deze zonnebrand word ik bruin, verbrand niet, krijg geen allergie en hoef me maar twee keer per dag in te smeren. Vrijdag al zwetend een buitenrit gemaakt en niks verbrand. Lang leve de Ultrasun!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*